SAVJETI ZA ZIMSKU VOŽNJU
Što je vozačima najveći izazov kod vožnje zimi?
Zimska je sezona za vozače teško razdoblje puno izazova. Svakako je izazov ako se neočekivano moraju boriti s lošim vremenom. Za nekoliko minuta uvjeti na cesti mogu se jako promijeniti i ceste postaju opasno skliske. Vozači se često susreću s iznenadnim promjenama uvjeta na cesti: od mekoga snijega, zaleđenih ili mokrih cesta do bljuzgavice. Zbog smrznute kiše, magle i snježnih vijavica česte su prometne nesreće i tjelesne ozljede. Ako se pak vozači pridržavaju nekoliko osnovnih pravila vožnje i nauče nekoliko najvažnijih tehnika, mogu se sa svojim suputnicima dovesti sigurno do cilja i u najtežim zimskim uvjetima.
No, vozači ne prilagođavaju način vožnje pojedinim cestovnim i vremenskim uvjetima zimi. Prevelika brzina zajedno s pogrešnom reakcijom zimi može biti pogibeljna. Jedno se često događa: da osobni automobili, teretna vozila i autobusi voze po zasniježenim i zaleđenim cestama s ljetnim gumama. Mnogi vozači još uvijek nisu svjesni odlučujućih prednosti zimskih guma.
Koliko su zimi važne zimske gume?
Ljetne gume za vožnju u ledeno hladnim europskim zimama nisu primjerene. Osobito u sjevernoj i središnjoj Europi te u alpskim područjima zime mogu biti vrlo oštre. Ako tamo živite i vozite se po tim područjima, obavezno morate opremiti svoje vozilo dobrim zimskim gumama. Zbog boljega prianjanja i upravljivosti na snijegu, bljuzgavici i ledu te će gume znatno povećati sigurnost vožnje. Zimske gume osiguravaju veći nadzor nad vozilom i veću stabilnost. Izbjegavajte kombinaciju guma različitih tipova, dezena i dimenzija.
“Cjelogodišnje” gume mogu biti dobar kompromis za blaža (klimatska) područja, odnosno za vozače kojima automobil nije potreban sve vrijeme ili voze samo po velikim, gradovima. Važno je da pomisle na odgovarajuće gume i prije nego što padne prvi snijeg, a savjet mogu potražiti kod svojega prodavača guma. Osim toga treba se pobrinuti da vozilo bude dobro pripremljeno na hladne zimske mjesece. Radionice nude posebne zimske pakete za vozače koji nisu sigurni bi li to mogli obaviti sami.
Koji je savjet za vožnju zimi?
Vozačima savjetujemo da prije i za vrijeme vožnje na radiju redovito slušaju vremensku prognozu i informacije o uvjetima na cesti. Ako čujete upozorenja o lošem vremenu, radije odgodite putovanje dok se uvjeti ne poboljšaju.
Druga je važna preporuka vozačima da s automobila očiste snijeg i led. Nikad ne smijete voziti sa snijegom na krovu ili sa svjetlima i staklima punima snijega.
Već na početku putovanja morate znati da su za vožnju zimi potrebna strpljivost i praksa. Smanjite brzinu. Izbjegavajte mijenjanje tragova kotača i pretjecanje. Za zadržavanje nadzora nad vozilom važno je također da izbjegavate iznenadne promjene smjera i naglo kočenje.
Vozite smireno i uvijek gledajte ispred sebe. Morate predvidjeti nove situacije i pripremiti se na njih da možete što brže reagirati. Uvijek mislite unaprijed!
Što vozači mogu učiniti kod smanjene vidljivosti?
U magli je najbolje usporiti vožnju i prilagoditi brzinu uvjetima. Kad je vidljivost zaista loša, upalite maglenke, a ne zaboravite ih isključiti kad se vidljivost poboljša. Nikad nemojte iznenada ubrzavati. Naime iako možda izgleda da se magla diže, ona se vrlo brzo razvija i loša vidljivost često se javlja mjestimice.
Što činiti kad su ceste zaleđene i prekrivene bljuzgavicom?
Kod vožnje po skliskim i zaleđenim cestama morate povećati sigurnosnu udaljenost. Testovi su pokazali da udaljenost između vozila tijekom zime mora biti tri puta veća nego ljeti. Dodatna je udaljenost potrebna zbog sigurnoga kočenja. Kad su ceste skliske, valja voziti polako, izbjegavati naglo kočenje i ubrzavanje jer se, inače, može vrlo brzo izgubiti nadzor nad vozilom.
Ako vaš auto ima sustav kočenja ABS, nemojte pritiskati papučicu kočnice nekoliko puta zaredom. Kočite lagano i držite smjer. Preporučujemo da na zaleđenim cestama ili na nizbrdicama mjenjač prebacite u niži stupanj prijenosa ranije nego inače, a pritom lagano pritisnite kočnicu da sigurno smanjite brzinu.
Što je na zimskim cestama najopasnije?
Najopasnija su mjesta mostovi, strmine, zavoji, raskrižja i semafori. Na tim se mjestima ceste najbrže zaleđuju i postaju skliske te također ostaju skliske i onda kada drugdje već izgledaju u redu. Vozači moraju paziti i kada voze uz jezera i kroz šume: zbog više vlage na tim je područjima i opasnost veća.
Isto tako morate biti oprezni kada vozite s osunčanih područja sa suhom cestom u dio koji je u sjeni. Cesta može biti zaleđena.
Temperatura između nula i tri stupnja iznad nule smatra se najopasnijom. Mislite da su ceste u redu, a temperatura zemlje zapravo je ispod nule i ceste još uvijek mogu biti zaleđene.
Zimska oprema u HR
“Narodne novine 74/2009 od 17.06.2009 godine…” (izvor Mup)
“Zimski uvjeti na cestama…” (izvor: Mup)
U Hrvatskoj je zimska oprema obvezna kad je na cesti snijeg ili kad je na kolniku poledica. Zimsku opremu vozila najveće dopuštene mase do 3,5 t čine 4 zimska pneumatika ( oznaka M + S ) ili 4 ljetne gume s minimalnom dubinom profila 4 mm i lanci za snijeg, pripremljeni za pogonske kotače.
Zimska oprema vozila iznad 3,5 t zahtijeva zimske pneumatike ( oznaka M + S ) na pogonskim kotačima ili uporabu lanaca za snijeg na pogonskim kotačima. Kazna za nepoštivanje zakona je 300 kuna (isključenje iz prometa). Zabrana prometa na određenoj dionici, nastupa proglašavanjem zimskih uvjeta (sukladno Zakonu o sigurnosti prometa na cestama- NN 105/04) a odnosi se na vozila na motorni pogon koja nemaju propisanu zimsku opremu i teretna vozila s priključnim vozilom.
Zimska oprema u Europi
Niske temperature i snijeg u višem gorju tijekom zime zatvaraju neke alpske prijelaze, na ostalima se vozi s lancima za snijeg ili uz obveznu uporabu zimske opreme. Zakoni glede obvezne zimske opreme su različiti. U nekim državama je određena datumski, a kod drugih je potrebna ili obvezna za trajanja (proglašenja) zimskih uvjete za vožnju.
1.Slovenija
U Sloveniji je uporaba zimske opreme datumski označena – između 15. studenog i 15. ožujka vozila moraju biti opremljena zimskom opremom, koju “predstavljaju” 4 zimska pneumatika s oznakom M+S i s minimalnom dubinom profila od 3 mm ili 4 ljetna pneumatika s minimalnom dubinom profila od 3 mm i s pripremljenim lancima za snijeg, u prtljažniku (priboru). Vozila s pogonom na sva četiri kotača moraju imati kod uporabe ljetnih pneumatika lance za snijeg na kotačima na stalno uključenoj pogonskoj osovini.
Vozila, čija najveća dodopuštena masa prelazi 3,5 t, moraju imati zimske pneumatike na pogonskim kotačima ili ako imaju na svim kotačima ljetne pneumatike moraju imati odgovarajuće lance za snijeg (za pogonske kotača) i lopatu u priboru.
Na priobalnom području (ceste od Kozine do Sečovja) dopuštena je uporaba (i) samo ljetnih pneumatika s minimalnom dubinom profila od 1,6 mm.
Propisana kazna za neodgovarajuću zimsku opremu osobnih vozila je 125,19 eura, a ako je zbog neadekvatne opreme promet ugroženn, po zakonu se vozač kažnjava sa 417,29 eura.
Zakon o sigurnosti cestovnog prometa (59. članak) propisuje da u prometu na cestama po Sloveniji smiju voziti strana vozila, koja imaju svu opremu, propisanu u matičnoj zemlji, a po važećoj Međunarodnoj konvenciji o cestovnom prometu. Zimsku opremu (propisanu za motorna i priključna vozila registrirana u Republici Sloveniji) moraju imati za vrijeme zimskih uvjeta (zimska oprema vozila registriranih u inozemstvu).
2.Austrija
Za vozila najveće dopuštene mase do 3,5 t zimska oprema obvezna je u trenutku zimskih uvjeta za vožnju. Tada je obvezna uporaba zimskih pneumatika s min. dubinom profila 4 mm ili ljetnih pneumatika s minimalnom dubinom profila 4 mm i s lancima za snijeg na pogonskim kotačima. Za vozila opremljena sa zimskim pneumaticima lanci za snijeg obvezni su kod veće količine snijega i kad to traži prometni znak.
Vozila, čija najveća dopuštena masa prelazi 3,5 t moraju biti od 15.11. do 15.3. (bez obzira na vremenske uvjete) opremljena sa zimskim pneumaticima na pogonskoj osovini i imati u priboru primjereno velike lance za snijeg za pogonsku osovinu.
3.Njemačka
Od svibnja 2006. u Njemačkoj je na snazi novi zakon glede uporabe zimske opreme. On traži da sva vozila u vrijeme zimskih uvjeta moraju biti opremljena primjerenim pneumaticima – s oznakom M+S. Zakon posebno ne traži minimalnu dubinu profila pneumatika. Kazna za neuporabu zimske opreme je 20 eura, a u slučaju ugrožavanja prometa minimalna je kazna 40 eura.
4.Italija
Zimska oprema je, zakonski, propisana na području doline Aosta, gdje je obvezna od 15.10. do 30.4. Na svim ostalim područjima uporaba zimske opreme obvezna je za vrijeme zimskih uvjeta vožnje. Dopuštena je uporaba zimskih pneumatika ili ljetnih pneumatika s lancima za snijeg. Ako krećete u alpske doline savjetujemo da imate u priboru lance za snijeg i lopatu.
5.Francuska
Vozila moraju biti opremljena zimskom opremom kad su oglašeni zimski uvjeti (snijeg na kolniku) ili kad je s prometnim znakom označena obvezna uporaba zimske opreme, kao npr. lanaca za snijeg.
6.Mađarska
U Mađarskoj zimska oprema nije zakonski propisana. No, za jaka snijega ili veće količine snijega obvezna je uporaba lanaca za snijeg na pogonskim kotačima. U takvim slučajevima uporaba lanaca za snijeg zahtijeva se pri prelasku granice.
7.Bosna i Hercegovina
Zimska oprema za sva je vozila obvezna od 15.11. do 15.4. Vozila moraju biti opremljena najmanje sa zimskim pneumaticima na pogonskim kotačima ili s ljetnim pneumaticima i primjernim lancima za snijeg u priboru. Minimalna dubina profila pneumatika treba biti 4 mm. Autobusi i teretna vozila moraju imati u priboru i lopatu.
8.Srbija
Vozila moraju biti opremljena zimskom opremom za zimskih uvjeta na cestama odnosno kad je prometnim znakom označena obvezna uporaba zimske opreme, npr. lanaca za snijeg.
9.Ostale države
U ostalim državama nema većih posebnosti glede uporabe zimske opreme. U nekim sjevernim evropskim državama je zimska oprema određena datumom: u Finskoj, Latviji, Estoniji i Švedskoj – između 1. prosinca i 31. ožujka.
SIGURNOST NA CESTI
Upotreba svjetala
Što se tiče uporabe svjetala na vozilu, ona prema novom Zakonu trebaju biti upaljena tijekom zimskog računanja vremena, te u uvjetima smanjene vidljivosti.Uvjeti smanjene vidljivosti se smatraju kada na 100 m u naselju ili 200 m izvan naselja nemožemo uočiti znak, oznaku ili drugog sudionika u prometu.
Reflektirajući prsluk
Prometni zakoni u Austriji, Hrvatskoj, Italiji, Slovačkoj, Portugalu i Španjolskoj propisuju obveznu uporabu reflektirajućeg prsluka, odnosno on je dio obvezne opreme.
U tim državama je reflektirajući prsluk obvezen domaćim vozačima kao i strancima s vozilima inozemnih registracija.
Na reflektirajućem prsluku mora obvezno biti europska oznaka EN471, a prsluk je narančaste ili žute boje. S njim ste, prilikom izlaska iz vozila, bolje vidljivi, a time i sigurniji. Ujedno, izbjegavate plaćanje kazne (za neimanje prsluka).
1.Italija
U Italiji je reflektirajući prsluk obvezan za sve vozače motornih vozila (motociklisti ga ne trebaju) pri svakom izlasku iz vozila na autocesti ili na cestama izvan naselja. moraju ga imati sve osobe koje u slučaju kvara ili nesreće moraju izaći iz vozila. Kazne za neuporabu prsluka su od 33 do 137 EUR.
2.Španjolska
U Španjolskoj je reflektirajući prsluk obvezan za sve vozače motornih vozila (motociklisti ga ne trebaju) pri svakom izlasku iz vozila na autocesti ili na cestama izvan naselja. Kazna za neuporabu prsluka je do 91 EUR.
3.Hrvatska
U Hrvatskoj je reflektirajući prsluk obvezni dio opreme motornih vozila ili motocikla i moraju ga vozači odjenuti pri svakom izlasku iz vozila na autocesti ili cesti izvan naselja. Kazna zasad nije predviđena.
4.Austrija
U Austriji je prsluk obvezni dio opreme osobnih vozila (motociklisti ga ne trebaju) i mora se odjenuti prilikom svakog izlaza iz vozila na autocesti ili cesti izvan naselja. Kazne za neuporabu su od 14 do 36 EUR.
5.Slovačka
U Slovačkoj novi zakon važi od 1.11. 2006 i obvezuje vozače svih motornih vozila da koriste reflektirajući prsluk na cestama izvan naselja, kad zbog kvara na vozilu ili prometne nesreće napuštaju vozilo. Kazna za nepoštivanje tog propisa je od 50 do 150 EUR.
6.Portugal
U Portugalu obvezna uporaba reflektirajućeg prsluka vrijedi samo za vozače vozila registriranih u Portugalu, pa u toj državi za strance nije obvezan. Naravno, savjetujemo uporabu prsluka zbog sigurnosnih razloga.
7.Češka
U Češkoj je reflektirajući prsluk obvezan samo za vozače teretnih vozila (na cestama izvan naselja).
Ured: +385 49 373 630
Tajništvo: +385 98 657 510
Stručni voditelj: +385 91 373 6300
E-mail: tajnistvo@dragec-promet.hr
OIB: 85005853801
IBAN: HR4923600001101884859
PDV ID: HR85005853801
SWIFT: ZABAHR2X
Radno vrijeme:
Ponedjeljak – Petak:
08:00 – 16:00
© 2020. Dragec-promet. Sva prava pridržana. Created by Alpha Aplikacije.